·  TEL. 933 073 413 · EMAIL a8013159@xtec.cat
 · 

Projectes i premis

Projectes departament de tecnologia


Optativa Mobilitzem la informàtica

El departament de tecnologies de l"INS Infanta Isabel d"Aragó participem des del 2013 en el projecte “Mobilitzem la informàtica”, projecte plantejat per mSchools i que oferim a 4t d"ESO. Els alumnes, en un treball en equip, han de simular una empresa que té com a objectiu fonamental la creació d’apps per a mòbils, però també han de crear un vídeo promocional, una pàgina web i un logo (després de practicar l"edició d"imatges durant diverses setmanes).

 

Una altra de les aportacions d’aquesta proposta didàctica és que contempla la intervenció d’experts al centre en el procés de desenvolupament del projecte. Aquests professionals en actiu acompanyen els alumnes en determinades fases del projecte, donant-los el seu punt de vista i orientant-los. Aquests experts acostumen a contactar amb els grups per videoconferència, per respondre dubtes i guiar-los en el procés.

 

Des de l"optativa participem també en la visita a la Fira YoMo (Youth Mobile Festival), un Festival que presenta GSMA i Mobile World Capital, que se celebra a la Fira Montjuïc i que ofereix als estudiants l"oportunitat de participar en activitats interactives i conferències relacionades amb la ciència, la tecnologia, l"enginyeria, l"art i el disseny i les matemàtiques.

 

Aquest projecte té com a culminació la participació en el concurs d’aplicacions App Awards amb les propostes elaborades pels diferents estudiants d’arreu de Catalunya.

 

 

Trobada amb exalumnes de l'àmbit tecnològic.

El departament de tecnologies de l"INS Infanta Isabel d"Aragó organitzem, des del curs 2016/17, una trobada dels alumnes de batxillerat amb exalumnes que actualment estudien graus superiors, enginyeries, etc. i que van estudiar també tecnologia industrial aquí al centre.

La trobada té per objectiu que els alumnes escoltin per veu d"un excompany/a la seva experiència, amb les dificultats trobades i amb petits consells o idees que els puguin ser d"utilitat en breu.

Comencem amb una trobada més endreçada a on els exalumnes comparteixen les seves experiències i responen alguns dubtes, per acabar amb un petit vermut on, de manera més informal, poden apropar-se a aquells/es que potser estan estudiant allò que més s"apropa als seus interessos personals.

Considerem que aquesta experiència és prou enriquidora i valorem la intenció de repetir-la cada curs.

 

 

Potenciant la robòtica

 

El curs 2017/18 s'ha incorporat la robòtica al currí­culum comú de 1r i 3r d'ESO i s'ofereixen optatives a 2n i 4t. Es treballa amb equips de LEGO Mindstorms.

Als cursos de 1r i 3r, els alumnes, durant el desdoblament d'un dels trimestres, programen i practiquen amb els equips de robòtica del centre.

 

S'ofereixen dues optatives en què la programació de robots té un pes especial:

  • A 2n oferim l'optativa «Mindstorms. Robòtica i ficció». Aquesta matèria combina les matèries de tecnologia i d'anglès. L'alumnat treballa en el disseny, construcció i programació de robots i, lligat a robòtica i treballant en grups, pensen, planifiquen i graven petits curtmetratges en anglès on els robots seran els protagonistes.
  • A 4t, dins el currí­culum, i durant aproximadament un trimestre, dedicaran 2h setmanals a superar diferents reptes en grup.

També, de manera gratuïta i fora de l'horari escolar, dins del centre, els dimecres de 15 a 17h s'imparteix un taller on els alumnes creen per grups un robot que han de programar.

 

 

Incorporació de la impressió 3D

 

El curs 2017/18 es comença a incorporar el disseny i impressió d'objectes en 3D a la matèria de tecnologia a 3r d'ESO i també en alguns treballs de recerca. El curs 2018/19 esperem fer-ho  als grups de 1r d'ESO.

La impressió 3D està  emergint en la nostra societat. Des de les matèries anomenades STEM (ciències, tecnologia i matemàtiques) cerquem potenciar-la per tal que els alumnes, començant pels grups de 3r d'ESO, en tinguin un primer contacte.

Un exemple d'aplicació, des dels desdoblaments al taller, és el disseny d'una maneta en la maqueta d'un motor de quatre temps. Aquesta maneta, que mourà  el sistema pistó-manovella, pot ser dissenyada i pensada per a imprimir-la en 3D.